دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 آبان 1402 - 10:57

اهداف ارتش صهیونیستی از تصرف بیمارستان‌های غزه

ادعای رژیم صهیونیستی به تبدیل شدن بیمارستانهای غزه به مقر فرماندهی حماس با هدف توجیه اشغالگری و شستن خون‌ از چهره اشغالگران، سناریویی برای کاهش فشارهای بین‌المللی است اما افکارعمومی فریب صهیونیست‌ها را نخواهد خورد و لکه ننگ دیگری در کارنامه سیاه تل‌آویو ثبت خواهد شد.
کد خبر : 15481

پایگاه رهنما:

ماشین جنگی رژیم صهیونیستی که به دنبال نابودی حماس در غزه است و برای رسیدن به این هدف از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند، پس از تخریب زیرساختهای اقتصادی و مناطق مسکونی به بهانه فعالیت‎های نظامی حماس، اکنون چند روزی است که تمرکز خود را بر روی بیمارستانها قرار داده است که از دید تحلیلگران اهداف پنهانی مهمی را دنبال می‌کند. در این رابطه، نیروهای ارتش صهیونیستی روز چهارشنبه به بیمارستان شفا در غزه یورش برده و آنرا به طور کامل اشغال کردند.

همچنین طبق گزارش‌های منتشر شده سربازان ارتش صهیونیستی، برق و اینترنت بیمارستان شفا را هم قطع کرده‌اند. اسماعیل الثوابطه، مدیرکل دفتر رسانه‌های دولتی گفت:«نیروهای اشغالگر به بیمارستان شفا یورش بردند و داخل اتاق‌های بیماران آتش گشودند و کاری که اشغالگران انجام می‌دهند جنایت جنگی است».

اسرائیل در شش هفته گذشته علاوه بر محاصره شدید اقتصادی و جلوگیری از ورود کمکهای بشردوستانه به غزه، بسیاری از بیمارستانهای این منطقه را بمباران کرده است و این جنایت، مداوای مجروحان را دشوار کرده است و حتی پزشکان جراحی مجروحان قطع عضو را بدون داروهای بی‌حسی انجام می‌دهند. سازمان ملل با فاجعه بار خواندن وضعیت انسانی در غزه، هشدار داد که فقط یک بیمارستان در غزه فعال است و آنهم به دلیل کمبود سوخت و برق تا روز پنجشنبه می‌تواند فعالیت کند.  

حمله اشغالگران به بیمارستان شفا درحالی است که بر اساس گزارش مدیران شبکه بهداشت غزه، دهها نفر از اجساد شهدا در این بیمارستان روی زمین مانده است و حتی نزدیک به 200 نفر از شهدا در محوطه این بیمارستان دفن شده‌اند.

 

اسناد دروغین علیه حماس

باتوجه به اینکه طبق قوانین بین‌الملل حمله به بیمارستانها ممنوع است، ارتش اسرائیل برای توجیه جنایت‌های خود علیه اماکن شناخته شده غیرنظامی همانند حمله به بیمارستان مسیحی المعمدانی به ابتکارهای جدیدی متوسل شده است. اسرائیل الآن تحت فشار فزاینده بین‌المللی برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان و کاهش وخامت اوضاع انسانی قرار دارد، فشارهایی که ممکن است منجر به توقف جنگ قبل از دستیابی به اهداف اعلانی آن شود. از اینرو، مقامات تل‌آویو برای اینکه از موج اعتراضات بکاهند، دنبال اسناد ادعایی علیه حماس هستند تا هدف قرار دادن مراکز بهداشتی را موجه جلوه دهند.

ارتش صهیونیستی مدعی است که حماس سلاحهای خود را در تونل‌های زیر بیمارستان شفا و سایر مراکز درمانی پنهان کرده و آنها را به مرکز فرماندهی خود تبدیل کرده است و برای قبولاندن ادعاهای خود به جهانیان، تصاویر و فیلم‌هایی را اخیرا منتشر کرده‌اند تا افکارعمومی جهان مجاب شود که حماس از مراکز بهداشتی غزه برای حملات به سرزمینهای اشغالی استفاده می‌کند، ادعایی که حماس آن را رد می‌کند.

با این وجود، بسیاری از تحلیلگران هم در صحت و سقم اسناد ادعایی اسرائیلی‌ها تردید دارند و حتی برخی منابع اعلام کرده‌اند که مرکز امنیتی زیر بیمارستان شفا که صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند مقر فرماندهی حماس است، در سال 1983 توسط خود اشغالگران ساخته شده بود و از آن برای مقابله با مبارزان فلسطینی استفاده می‌کردند.

از سوی دیگر، به رغم ادعای مسئولان رژیم صهیونیستی درباره حضور نیروی نظامی حماس در بیمارستان شفا، زمان ورود اشغالگران به این بیمارستان هیچ نیروی حماس در این مکان حضور نداشت و اشغالگران بدون مقاومت وارد محیط بیمارستان شدند. 

از اینرو، صهیونیستها اگر واقعا ادعا می‌کنند که زیر بیمارستان هم جزء مراکر نظامی حماس است برای اثبات ادعای خود باید اجازه دهد که رسانه‌های خارجی هم از این مراکز دیدن کنند اما این درحالی است که رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست سانسور جنایت‌هایش تمامی خبرنگاران و عکاسان حاضر در اطراف بیمارستان شفا را بازداشت کرده است. این اقدام صهیونیستها نشان می‌دهد که سند متقن برای متهم کردن حماس به فعالیت نظامی در زیر بیمارستان شفا وجود ندارد.

از طرفی، ادعای ارتش صهیونیستی درحالی است که بر اساس گزارشها، حماس در زیر غزه که وسعت آن 360 کیلومترمربع است، نزدیک به 500 کیلومتر تونل حفر کرده است و طبیعی است که در این منطقه کوچک، بخشی از تونل‌های حماس که در عمق دهها متری قرار دارند، از زیر بیمارستانها عبور کند.

جنایت جدید اشغالگران در شرایطی انجام می‌گیرد که به دلیل نابودی بسیاری از ساختمانهای غزه، بیمارستانها اکنون جدای از وظیفه خدمت‌رسانی به مجروحان، به اسکان موقت مردم تبدیل شده‌اند و ده‌ها هزار نفر در بیمارستان‌ها سنگر گرفته‌اند تا شاید از آماج حملات وحشیانه اشغالگران در امان بمانند اما دشمن همه جا را برای فلسطینیان ناامن کرده‌ است.

مقامات تل‌آویو سعی دارند حمله به بیمارستانها را با هدف مقابله با حماس توجیه کنند اما جنایات این رژیم در هفته‌های گذشته فقط به بیمارستانها محدود نشده، بلکه دهها مرکز متعلق به سازمان ملل مورد حمله واقع شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد:«حدود 50 ساختمان این سازمان از جمله ساختمان‌های آوارگان فلسطینی در نوار غزه که مورد حمله اسرائیل قرار گرفته است، به شدت آسیب دیده‌اند». بر اساس گزارش سازمان ملل، 101 کارمند سازمان امدادرسان فلسطینی آنروا نیز کشته شدند. حتی مدارس غزه هم که جز مناطق غیرنظامی به شمار می‌روند از گزند جنایات اسرائیل در امان نمانده و بر اساس گزارشها، یک سوم مدارس غزه تخریب شده‌اند. 

از بعدی دیگر استراتژی جنگی رژیم صهیونیستی بر مبنای تبدیل کردن غزه به زمین سوخته نشان می‌دهد که مراکز غیرنظامی در فهرست حملات ارتش قرار گرفته اند و ادعای تبدیل شدن بیمارستان‌ها به مراکز نظامی حماس پوششی برای اجرای این استراتژی جنگی غیرانسانی است. تاکنون طی بیش از یک ماه سپری شده از حملات هوایی و زمینی تعداد مراکز غیرنظامی و اردوگاه‌ها و بیمارستانهایی که توسط ارتش اشغالگر هدف قرار گرفته‌اند از حیّز شمار خارج است و صهیونیست‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که اشتباهی آنها را بمباران کرده‌اند. بنابراین باید دنبال هدف استراتژیک و پنهانی نابود کردن بیمارستان‌ها گشت.

اگر بخوهیم تعداد بیمارستانهایی را که در این مدت توسط اشغالگران بمباران شده‌اند را شمارش کنیم، لیست بلندی را دبرمی‌گیرد. از جمله بیمارستان «المعمدانی» که در روزهای اول جنگ غزه توسط ارتش صهیونیستی به شدت بمباران شد و طی آن بیش از 500 نفر شهید و صدها تن دیگر زخمی شدند که موجی از انتقادات جهانی را برانگیخت. بیمارستان اندونزی غزه یکی از این مکانهایی است که بارها توسط اشغالگران هدف قرار گرفته و به گفته کادر پزشکی روند خدمت رسانی در آن متوقف شده است. چند روز پیش هم بیمارستان کودکان غزه مورد اصابت موشکهای صهیونیستی قرار گرفت و تعدادی شهید و زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت فلسطین در غزه، در نتیجه حملات شدید اسرائیل خدمت رسانی در 16 بیمارستان و 34 درمانگاه غزه متوقف شده است. بر اساس این گزارش، طی این مدت بیمارستان‌های بیت حانون، الدره، الکرامه، العیون، الیمن السعید، بیمارستان بین‌المللی چشم، دوستی، حامد، حیفا، بیمارستان چشم مسلم، الکرامه، الحیات، بیمارستان چشم سنت جان، یفا، بیمارستان دوستی تُرک-فلسطین، الوفا، خدمات عمومی و دارالسلام از جمله بیمارستان‌هایی هستند که فعالیت آنها به دلیل بمباران اسرائیل متوقف شده است.

 

تلاش برای اشغال شمال غزه  

در واقع حملات ارتش اسرائیل برای تخریب بیمارستان‌ها، با این هدف انجام می‌شود تا به ساکنان غزه نشان دهد که هیچ جای امنی برای انها در غزه وجود ندارد و سیاست کوچ اجباری با وحشت‌آفرینی به سرعت پیاده سازی شود.

رژیم صهیونیستی که می‌داند اشغال کل غزه کار دشواری است و توان لازم برای جنگ فرسایشی و طولانی مدت را ندارد، لذا سعی دارد حداقل بخش شمالی این منطقه را اشغال کرده و با کوچاندن ساکنان آن به جنوب غزه و یا کشورهایی مانند مصر و اردن خیالش تا حدی از تهدیدات گروه‌های مقاومت راحت باشد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم روز سه‌شنبه در سخنانی مدعی شد که مهاجرت فلسطینیان از غزه، تنها راه برای کاهش درد و رنج یهودیان است. 

منبع: الوقت

ارسال نظرات